Jobs

  • Image
    650 collega's
  • Werken in de noodcentrale

    Een noodsituatie kan ons allemaal overkomen. Per jaar verwerken de centrales van 112 en 101 maar liefst zes miljoen oproepen. De meldkamer is het kloppend hart van de hulpdiensten. 24/24 en 7/7 staan zij paraat.

    Achter deze twee nummers gaan twee verschillende centrales met verschillende processen voor de behandeling van oproepen schuil. 112 behandelt de noodoproepen voor dringende geneeskundige hulp en dringende brandweerhulp. Het Centrum voor Informatie en Communicatie van de federale politie (101) behandelt de oproepen voor politiehulp.

    De centrales geven altijd voorrang aan wie mogelijk in levensgevaar is. Andere nummers voorkomen dat de noodcentrale van 112 overbelast raakt. Zo wordt bij storm of noodweer het nummer 1722 geactiveerd. Voor de dokter van wacht is er het nummer 1733.

  •  "Onze ambitie is om iedere oproep binnen de vijf seconden aan te nemen. Het gaat er niet om zoveel mogelijk oproepen in een zo kort mogelijke tijd te behandelen, maar om mensen zo snel en goed mogelijk te helpen."

    • Image
      112 logo

      Als operator in de Noodcentrale 112 (NC 112) behandel je de noodoproepen om dringende geneeskundige hulp en dringende brandweerhulp.

      Als operator neem je de noodoproep aan, alarmeer je de hulpdiensten en biedt je in afwachting van de aankomst van deze hulpdiensten telefonische ondersteuning. Afhankelijk van de aard van de noodsituatie en de urgentiegraad stuur jij de dichtstbijzijnde MUG (Medische urgentie groep), PIT (Paramedisch interventie team) of ambulance uit. Volgens het SAH-principe (snelste adequate hulp) alarmeer jij de brandweerzone. Via deze link vind je meer informatie over de basis van de dringende geneeskundige hulp.

      De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken beheert de Noodcentrales 112 met uitzondering van de Noodcentrale 112 in Brussel. In elke regio is er een meldkamer, behalve voor Waals-Brabant. Henegouwen neemt deze noodoproepen aan. Daarnaast heeft de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid inbreng over de medische aspecten. Zo beschikken alle Noodcentrales 112 over een medische directie die het personeel bijstaat. De Noodcentrales 112 maken deel uit van de keten van de Dringende Geneeskundige Hulpverlening (DGH). Het noodnummer 112 is het enige noodnummer waarnaar je in heel Europa gratis kan bellen als je dringend hulp nodig hebt. Bij grote incidenten is de Noodcentrale 112 ook als enige formeel bevoegd het Medisch Interventieplan (MIP) af te kondigen.

      Als operator werk je in een continudienst. Zo werk je 12u-shiften zowel overdag, 's nachts als in de weekends.

    • Image
      logo politie

      Als calltaker in het Centrum voor Informatie en Communicatie van de federale politie (de centrale van 101) behandel je de oproepen voor politiehulp.

      Als operator verzamel je informatie en analyseer je de situatie. Als je de nodige informatie hebt bekomen, verwittig je de collega’s van de politiedispatching die de politieploegen op het terrein aansturen.

      De centrale van 101 werkt nauw samen met de verschillende politiediensten zowel op lokaal als federaal niveau. Beide niveaus voeren missies uit van gerechtelijke politie (vaststelling van feiten) en bestuurlijke politie (ordehandhaving). De lokale politiezones zijn belast met de dagdagelijkse politietaken. Zij verzekeren de zeven basistaken: wijkwerking, onthaal, interventie, politionele steun aan slachtoffers, lokale recherche, ordehandhaving en verkeersveiligheid. De federale politie bestaat uit directies, entiteiten en diensten die zeer verscheiden zijn. Zij voert missies uit in gespecialiseerde domeinen of wanneer fenomenen het lokale niveau overstijgen. Zij verlenen hulp aan de lokale Politiekorpsen en vertegenwoordigen de Belgische politiediensten in het kader van de internationale politiesamenwerking.

      Als calltaker werk je in een continue planning. Zo werk je in een variabel uurrooster met dag-, nacht en weekendshiften.

  • Hoe verloopt de aanwerving?

    • Stap 1 - Screening (enkel voor statutaire functies)

      Je neemt deel aan computergestuurde proeven. Zo testen wij jouw generieke competenties alsook jouw oriëntatie, geografische kennis en het inzicht in de werking van de hulp- en veiligheidsdiensten en noodcentrales. Het is immers belangrijk om het slachtoffer zo snel mogelijk én zo precies mogelijk te lokaliseren en de juiste hulp te bieden.
    • Stap 2 - Interviews (enkel voor statutaire functies)

      In het interview peilen wij naar jouw motivatie en gedragscompetenties zoals klantvriendelijkheid, stressbestendigheid, het analyseren van informatie, multitasking en communicatievaardigheden. Jij kent de regio waarvoor je solliciteert als jouw broekzak. Op een blinde kaart kan jij moeiteloos de aangrenzende provincies, de steden, wegen en waterwegen, risicogebieden en toeristische trekpleisters van jouw provincie benoemen. In de simulatie-oefening behandel je een noodoproep en toon je ons wat jij allemaal in jouw mars hebt. Jouw score op dit onderdeel bepaalt jouw slaagkansen.
    • Stap 3 - Onderzoek

      Om in dienst te kunnen treden als operator of calltaker voeren wij een veiligheidsonderzoek en een medisch onderzoek uit. Wij checken de gerechtelijke gegevens alsook de gegevens van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Zo moet je vijf jaar officieel in België wonen.
    • Stap 4 - Indiensttreding

      Je bent geslaagd voor alle testen. Proficiat! Via jouw Seloraccount ontvang je een jobaanbieding. De selectieverantwoordelijke bezorgt jou alle informatie.
    • Stap 5 - Opleiding

      Je volgt een doorgedreven theoretische en praktische opleiding. Deze opleiding stelt je in staat om met vertrouwen de job aan te vatten. We ondersteunen je hierin maximaal. Eenmaal geland op de werkplek zorgen wij voor de nodige blijvende ondersteuning en coaching.
    • Stap 6 - Start bij 112 of 101

      Welkom!
  • Twijfel je nog? Wij trekken je over de streep

    • Image
      calltaker twijfel 1

      Als operator of calltaker maak jij echt het verschil. Jij bent de eerste stap naar hulp. Je presteert vaak in stressvolle omstandigheden. In noodsituaties kalmeer jij burgers aan de andere kant van de lijn. Jij luistert goed en stelt de juiste vragen om gericht hulp uit te sturen. Je staat in nauw contact met de hulpverleners die jouw ogen en handen zijn op het terrein.

    • Image
      calltaker twijfel 2

      Als je dacht alles al gehoord te hebben, think again. Ieder verhaal is uniek. Soms grappig, vaak heftig. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Op de werkvloer is er een leuke teamdynamiek tussen jonge enthousiaste krachten en ervaren rotten. De centrale is teamwork.

    • Image
      calltaker twijfel 3

      De centrales zijn 24/24 en 7/7 bereikbaar. Natuurlijk verdien jij de nodige rust na een lange werkdag. Bijgevolg kan je genieten van een gunstig recupsysteem. Ook de bijhorende premies zijn mooi meegenomen. En met de juiste timemanagement en planning zijn de wisselende uren perfect te combineren met jouw privé- en gezinsleven. 

    • Image
      calltaker twijfel 4

      Onze dienstverlening staat dichtbij de mensen. Voor elke provincie en het arrondissement Brussel-Hoofdstad is er een centrale. Werken in eigen streek heeft tal van voordelen. "Ge verstoat alles en ge moe ni te verre tsjoolen." Want naast onze drie landstalen, leer je ook de plaatselijke dialecten kennen. 

    • Image
      calltaker twijfel 5

      Je krijgt de vrijheid en verantwoordelijkheid om zelfstandig problemen aan te pakken. Je daagt jezelf en collega's uit om de kwaliteit van onze service te verbeteren. Zo neem je deel aan werkingsprojecten en interne werkgroepen.

    • Image
      calltaker twijfel 6

      Ook op het vlak van digitalisering zitten wij niet stil. Zo werd in 2016 de app 112 BE gelanceerd. De burger is een klik verwijdert van hulp. Daarnaast investeerden wij de laatste jaren sterk in moderne telefoniesystemen. Wij maken onder meer gebruik van het CAD-software van ASTRID en het  CityGIS-software.