Noodoproepen voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking

Als je doof of slechthorend bent of een spraakgebrek hebt, kan je de noodcentrales nu ook bereiken via app en SMS.

Opgelet:

  •   Zowel de app 112 BE als de SMS-dienst werken enkel in België
  •   Als je de noodoproepcentrales via een gewone spraakoproep kan bereiken, gebruik dan niet de chatfunctie van de app of de SMS-dienst. Bij een mondelinge bevraging kan de operator sneller inspelen op de antwoorden. Via een gewone spraakoproep kunnen operatoren bovendien medische begeleiding geven zoals reanimatie-instructies.

App 112 BE

Als je een smartphone hebt, is de app 112 BE een van de mogelijkheden om de noodcentrales te contacteren als je in nood bent en dringend hulp nodig hebt van brandweer, ambulance en/of politie in België.

Enkele voordelen:

  •   3 hulpdiensten, 1 app: je moet de noodnummers niet onthouden. Je klikt gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie afhankelijk van welke hulp je nodig hebt.
  •   Lokalisatie: De noodcentrales kunnen je dankzij deze app makkelijker terugvinden via de GPS-functie op je smartphone. Als je “locatie” aanstaat in je smartphone, stuurt de app je positie naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt deze daarna elke 30 seconden een update van je positie zolang je blijft bellen. Heb je de noodcentrales gebeld en reageer je daarna niet meer, laten de noodcentrales je smartphone rinkelen zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden en helpen.
  •   Chatfunctie: je kan als dove of slechthorende, evenals wanneer je een spraakstoornis hebt, bij registratie van de app met een vinkje aanduiden dat dit het geval is. De app zal dan als je een noodoproep doet via de app automatisch de chatfunctie activeren, waardoor je via berichten met de noodcentrale kan communiceren.
  •   Extra informatie: je kan ook bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen, allergieën (aan medicatie), epilepsie, diabetes… De operator heeft deze informatie nog voordat je iets gezegd hebt en kan dit doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.

Download en Registreer

Met een goede internetverbinding duurt het maar 112 seconden om de app op je smartphone te downloaden, te installeren en je te registreren. Hiervoor ga je naar de app of play store op je smartphone, je geeft “app 112 BE” in als zoekopdracht en je downloadt de app. Na installatie van de app zet je deze best meteen op het onthaalscherm van je smartphone zodat je deze makkelijk kan terugvinden als je in nood bent. Daarna moet je je enkel nog registreren. Deze registratie bestaat uit slechts 2 schermen met een aantal korte vragen.

We hopen natuurlijk dat je de app nooit nodig zal hebben, maar registreer je toch maar opdat ook jij de noodcentrales via app kan contacteren als jij, je familie of je vrienden dringend hulp nodig hebben.

Meer info over de app 112 BE

 

 

Hoe de app gebruiken?

Bekijk hieronder de video met de uitleg in gebarentaal hoe je de app kan gebruiken.

 

Opgelet:

  •   Om optimaal van de app gebruik te kunnen maken, zet je zeker de lokalisatie-functie van je GSM en eventueel het geluid aan.
  •   De chatfunctie wordt enkel automatisch geactiveerd als je bij registratie het vinkje aanduidt dat je doof of slechthorend bent of je een spraakstoornis hebt.
  •   De gegevens die je invult bij registratie worden niet systematisch bijgehouden in de noodcentrales, maar worden automatisch mee gestuurd naar de operatoren wanneer je een noodoproep via app doet.

SMS

Heb je geen smartphone, dan kan je de noodcentrales nog steeds bereiken via SMS. Deze dienst is gratis en gereserveerd voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Het is niet mogelijk om berichtjes te sturen naar de traditionele noodnummers 112 en 101, maar wel naar specifieke nummers die enkel door doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking kunnen opgevraagd worden via e-mail of SMS.

Hoe SMS gebruiken?

Bekijk hieronder de video met de uitleg in gebarentaal hoe je SMS kan gebruiken en hoe je de specifieke nummers kan opvragen voor de SMS dienst. 

 

Opgelet:

  •   Als je de specifieke nummers opvraagt via SMS of e-mail, verklaar je daarmee op erewoord dat je zelf de noodoproepcentrales niet via een spraakoproep kunt contacteren.
  •   Je moet een Belgische SIM-kaart hebben om gebruik te maken van de SMS-dienst.
  •   Er is 1 nummer voor brandweer en ambulance en 1 nummer voor politie. Om geen tijd verloren te laten gaan, raden we je aan om het nummer voor politie te gebruiken als je enkel politiehulp nodig hebt. In de andere gevallen, vorm je het nummer voor brandweer en ambulance.
  •   Zolang je doof of slechthorend bent, of je een spraakbeperking hebt, mag je met eender welke GSM of GSMnummer een SMS sturen naar de noodnummers.
  •   De noodcentrales kunnen geen MMS ontvangen.

Heb je vragen of heb je recent een nood-SMS gestuurd ? Stuur dan je vragen, ervaringen of opmerkingen naar feedbacksms@ibz.fgov.be.
Test de noodnummers niet. Mensen die SMS gebruiken "om een grap uit te halen" riskeren gerechtelijk vervolgd te worden.

Fax

Als je geen smartphone of GSM hebt, kan je ook nog steeds de noodnummers via fax contacteren.

Net zoals bij een spraakoproep naar de noodnummers, kunnen berichten via app en SMS gedurende een jaar bijgehouden worden door de noodoproepcentrales, ter verbetering van de dienstverlening. Uiteraard zijn de operatoren gebonden aan geheimhouding. Dit is vastgelegd in artikel 125, § 1, 3° en artikel 128 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie.